torsdag 31 juli 2008

Regn

Vi var till pite havsbad lite tidigare idag, kom hem vid 19 tiden, tog ett tag då ngt stolpskott bestämt att alla vägar åt alla håll i Bodens kommun ska lagas.

Nu tänker säkert många att jag inte ska klaga, men vägarna har varit skitdåliga flera år(eller säkert alltid även när jag inte bott här) men när vägarna ska lagas så ska allt göras på en gång vilket innebär att jag är totalt instängd i min lilla by, av grusvägar med stenskott.
STACKARS min bil!

Här är det för övrigt inte mkt som funkar annars heller, när samhället är täckt med snödrivor sitter de som ska ploga på statoil i stan & snackar skit.
varje gång det faller snö får man ploga sig fram med bilen.
Det gäller att hålla farten & inte stanna för då fastnar man, men inte för hög fart så man sladdar i dikena för då fastnar man oxå.
Elen funkar likadant här i kommunen, varje gång det snöar, blåser eller smälter på våren så går strömmen.

I våras var vi utan ström 22 h ett dygn, samma vecka var vi utan ström i 18 h, strömmen går nästan varje dag men numera är man bara tacksam om den är borta 1 h åt gången eftersom vi vet vilket helvete det är att leva hela dygn utan el.
Min 1 åring behöver mat & då har vi varit tvungna att värma flaskan över värmeljus.
Men det är inte bara maten, det blir kallt & mörkt, vi stänger in oss i vårat sovrum & eldar järnet.

Folk utan barn tycker säkert det är mysigt men vi som har barn får ju panik.
När det är strömlösa perioder får vi fylla alla hinkar som finns så hästarna ska få vatten, man vet aldrig hur länge det tar innan vi kan få vatten igen.
Jag lever på 2000 talet & ska inte behöva ha det som på 1800 talet, det borde vara självklart.

Efter vi kom hem har jag hunnit med att göra en hage till Dimma, men behöver lite mer elrep & mina skor var som en plaskdamm så jag är inne & tar en paus tills David (sambon) nattat våran son så han kanske kan hjälpa till med det sista.

Vi ska oxå ta in ÖB (det är Öskubuska) & Árvakur så de får stå inne i natt & torka eftersom det regnar.
Sedan ska vi dricka latte med choklad & grädde!






Inga kommentarer: